Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Україна посідає одне із найперших місць у Європі за смертністю та травматизмом на дорогах, а більшість дорожньо-транспортних пригод трапляються через перебування водіїв у нетверезому стані. За 2017 рік в Україні поліцейські зафіксували понад 114 тисяч випадків керування транспортними засобами особами у стані сп’яніння. Всього ж у минулому році сталося 162,5 тисячі дорожньо-транспортних пригод. З них із вини п’яних водіїв – 5,8 тисяч.
У провадженні Гребінківського районного суду Полтавської області в 2017 році перебувало 70 справ відносно 58 осіб про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 130 КУпАП, а саме: керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
За результатами судового розгляду рішення були прийняті у 55 справах, повернуто для належного оформлення 9 справ, а залишок нерозглянутих у 2017 році станом на 01.01.2018 року становив 6 справ.
На 40 осіб у 44 судових справах було накладено адміністративне стягнення у виді штрафу з позбавленням права керування транспортними засобами на визначений судом строк або без такого; у 10 справах провадження закрито, з них: 6 справ у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків накладення адміністративного стягнення (ст. 38, п. 7 ч. 1 ст. 247 КУпАП), у 4 справах – за відсутністю складу адміністративного правопорушення (п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП).
У 1 справі громадянина визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та звільнено від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів про вчинення ним адміністративного правопорушення на розгляд трудового колективу для застосування щодо нього заходу громадського впливу (ст. 21 КУпАП).
Повернення матеріалів справ про адміністративні правопорушення для належного оформлення
За аналізований період судом повернуто для належного оформлення 9 матеріалів справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, оскільки при оформленні та направленні до суду працівниками поліції було допущено порушення вимог ст. 256 КУпАП.
Зокрема, в окремих протоколах не вбачалося, за якою саме частиною статті 130 КУпАП особа притягується до адміністративної відповідальності та до матеріалів не було додано постанову суду, яка підтверджувала, що особа протягом року піддавалася адміністративному стягненню.
Так, у протоколі про адміністративне правопорушення серії БР №174834 від 18.05.2017 року про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина З. зазначено, що відповідальність передбачена ч. 2 ст. 130 КУпАП (повторне протягом року керування транспортним засобом особою в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції). Проте до матеріалів не додано постанову суду, яка підтверджує те, що особа протягом року піддавалася адміністративному стягненню, як передбачено ч. 2 ст. 130 КУпАП.
Крім цього, причиною повернення матеріалів слугувала відсутність у протоколах всіх анкетних даних правопорушника (рік, число, місяць та місце проживання), його точна адреса, місце роботи, посада, а також необхідні відомості про особу, яка склала протокол (прізвище, ім’я та по батькові, посада, службові телефони). Неточні чи неправильні записи у протоколах про місце проживання правопорушника унеможливлюють повідомлення особи про розгляд справи.
Так, у протоколі про адміністративне правопорушення серії БД №371604 від 07.10.2017 року стосовно громадянина Т. невірно вказано місце проживання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Закриття провадження у справах
Протягом аналізованого періоду судом з різних причин було закрито провадження у 10 справах.
Згідно ст. 257 КУпАП протокол про адміністративне правопорушення надсилається органові (посадовій особі), уповноваженому розглядати справу про адміністративне правопорушення. Але не зазначено, протягом якого строку. Це було причиною того, що деякі матеріали надходили до суду після закінчення строків накладення адміністративного стягнення.
Відповідно до ч. 2 ст. 38 КУпАП по справах про адміністративні правопорушення, які підвідомчі суду, стягнення може бути накладено не пізніш як через 3 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніш як через 3 місяці з дня його виявлення.
В окремих випадках до суду направлялися протоколи, коли встановлений законом строк накладення адміністративного стягнення вже закінчився.
Також справи за ст. 130 КУпАП закривалися за відсутністю складу адміністративного правопорушення (п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП) переважно у зв’язку з відсутністю доказів.
Зокрема, працівники поліції не пропонували водіям пройти огляд на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу із використанням спеціальних технічних засобів поліцейським у присутності двох свідків чи в закладах охорони здоров’я (наприклад, справи № 528/797/17, № 528/861/17).
Мають місце випадки, коли складалися протоколи за керування особами транспортними засобами в нетверезому стані, проте докази на підтвердження керування саме особою у стані сп’яніння транспортним засобом до його зупинки та огляду працівниками поліції не надавалися (наприклад, справа № 528/702/17).
Накладення адміністративних стягнень
Керування транспортними засобами у стані сп’яніння є небезпечним і досить поширеним правопорушенням. У всіх справах даної категорії судом накладалися адміністративні стягнення в межах санкцій ст. 130 КУпАП: штраф у розмірі від 10 200 до 40 800 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк від 1 до 10 років, або лише штраф (у випадках, коли правопорушник не мав такого права).
Так, протягом 2017 року:
- на 40 правопорушників судом було накладено штрафи на загальну суму 571 200 грн., з них сплачено у добровільному порядку на загальну суму 102 000 грн.;
- 19 осіб позбавлено права керування транспортними засобами на строк 1 рік; 1 особу – на строк 3 роки.
Наприклад, у справі № 528/556/17 про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина К. за ч. 1 ст. 130 КУпАП суд узяв до уваги характер вчиненого правопорушення, особу винного, ступінь його вини та прийшов до переконання про застосування до особи адміністративного стягнення відповідно до санкції ч. 1 ст. 130 КУпАП у виді штрафу в розмірі 10 200 грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на строк 1 рік.
Протягом аналізованого періоду у одній справі (№ 528/991/17) правопорушника було звільнено від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів про вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 130 КУпАП, на розгляд трудового колективу для застосування заходу громадського впливу (ст. 21 КУпАП). Розглядаючи справу, суд врахував, що особа вперше притягається до адміністративної відповідальності, свою вину визнає повністю, має скрутний майновий стан, оскільки має незначний рівень доходів, позитивну характеристику з місця роботи та наявність клопотання трудового колективу про звільнення особи від адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 130 КУпАП та передав матеріали на розгляд трудового колективу.
Слід пам’ятати, що керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння є істотною проблемою, що містить небезпеку не тільки для тих осіб, які перебувають за кермом у стані сп’яніння, а й у кожному випадку несе загрозу спричинення шкоди оточуючим.
Шановні громадяни, не сідайте за кермо у нетверезому стані – дбайте про власне життя й здоров’я, безпеку оточуючих, а також про свій гаманець!